Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

torsdag 25 juni 2009




Dagen efter trodde vi att det skulle vara anstormning in i den gamla slussen, men vi var faktiskt bara 3 segelbåtar som gick in tillsammans. De stora fartygen går igenom i huvudsak i den nya delen som är bredare. Det är bara tillåtet att gå på kanalen i dagsljus som är föutbestämda tider av kanalbolaget. Några stopp kan göras på vägen vid en liten sjö och några mindre kanalavstickare, ankring i huvudkanalen är förbjudet då den tunga trafiken går dygnet runt med pilot ombord. När vi mötte de största fartygen kändes det lite trångt då kanalen är mellan 110-160 meter bred. Totala längden är 55 nm (104 km), vi tänkte först stanna strax innan halva vägnen och förtöja över natten, men det var ett riktigt blåshål så vi körde på hela vägen och var framme vid 21 på kvällen. När vi förtöjde i staden Brunnsbuttel innanför slussarna började ett par vinka yvigt, det var Sanna och Ralph som med sin segelbåt Ballad vid namn Delfin III har tänkt ta sig ner till Portugal till i höst. Vi träffades dagen efter på kvällen och snackade en hel del om vidare planer. Vi kom överen om att börja med en kort tur till Cuxhaven på söndagen och ett livligt diskuterande om tidvatten, lämplig avgångstid, hur tar vi oss in i hamnen i Cuxhaven med 5 knops medström så vi inte sitter som ett frimärke i piren efter hamninloppet osv. Det här med tidvatten är helt nytt för oss (med egen båt). Vi kollade igenom de olika böckerna och kartorna ett antal gånger innan vi enades om att gå igenom slussen kl. 12 söndag, tidvattenströmmen med oss och måttlig nordvästvind (kraftig vind mot strömmen gör att vågorna reser sig till det dubbla eller mer).
Al día siguiente creímos que habrían muchos barcos en la esclusa pero entramos 3 veleros juntos, los barcos cargueros tienen otra entrada que es más ancha. El canal solo se puede navegar durante la luz del día, a un horario determinado, se pueden hacer cortas paradas en algunos lugares pero el anclar está prohibido, el tránsito de barcos es incesante, cuando nos encontramos con el primer carguero el canal pareció bastante angosto ya que solo tiene 100- 160 mts de ancho. Tiene 55 millas marinas de largo (104 km). Al principio pensamos parar en la mitad para pasar la noche pero no se estaba a bien cubierto así es que seguimos hasta el final llegando a las 21 hrs. Al llegar a la ciudad Brunnsbuttel nos encontramos con una pareja que nos saludaba calurosamente, son Sanna y Ralph que a bordo de su velero Delphin III piensan navegar hacia Portugal en el otoño, nos encontramos con ellos al otro día para compartir ideas y planes, decidimos navegar una etapa corta hacia Cuxhaven el domingo, fogosas discusiones acerca de la marea, la mejor hora para partir, cómo haríamos para entrar en el muelle con 5 nudos de corriente a favor para evitar quedar como estampillas en la entrada del muelle. El tema de la marea es nuevo para nosotros. Leímos todos los libros y mapas correspondientes llegando a la conclusión de partir el domingo empezando por pasar la esclusa a las 12 hrs con la marea y corriente a nuestro favor, un viento aceptable ya que un viento fuerte contra la corriente hace que las olas se alcen el doble o más.

Inga kommentarer: