Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

lördag 17 juli 2010

Falmouth-Amsterdam






Tisdag den 6/7. Vi tar Engelska kanalen i några steg, första etapp blir ön Isle of Wight och staden/byn Cowes som är Englands seglarmecka. Blandat lite regn och sol under de 30 timmar vi har att göra. När vi var här på vår väg ut förra året kom vi in i hamnen en vecka senare med full aktivitet, ett flertal kappseglingar och fullt med båtar, nu kändes det halvdött, inga långseglare så långt ögat når, de som är här fullt upptagna med att se coola ut. Känns inte som likar här.
Lördag den 10/7, ut och mot Dover Strait och Calais. Lite mer sol och högtryck värmer, vi kör våra vakter, närmar oss Brighton tidig tisdag morgon och dimman kommer. Ska vi gå över till Calais på Franska sidan eller gå in till Dover? Är lite trötta på engelsk friterat käk, men får inte låta magen styra vägval alltför mycket. Vi fortsätter närmare Dover där vi kan korsa så få vi se hur läget är då. Efter 3 timmar lättar dimman och vi bestämmer oss för att gå över de 2 farlederna som går längs med kanalen. Här passerar den mesta av fartygstrafiken som ska till norra Europa och det innebär ca 1 fartyg i minuten åt varje håll. Skillnaden nu mot förra året är den sk. AIS radarn som vi har och där vi kan se de stora båtarna på skärmen, men det är inte helt lätt att skapa koll på läget bara på den och vi vill ha hyfsad visuell sikt just här. Halvvägs över så återkommer dimman igen, vi fortsätter som planerat med skarp utkik i 300 meters sikt, hör fartygen runt om oss och det fartyg som kommer närmast låg på ca. 400 meter avstånd som närmast. Vi hade då gjort öppet anrop till nord-ostgående båtarna med vårat namn, position, kurs och fart samt att en begäran att de höll koll på oss med sina radar. Efter en timme kom vi igenom och självklart lättar dimman igen, vi tar oss in till Calais och belöningen blir Moule till middag (musslor med pommes frites). På söndag kvällen ser vi finalmatchen i fotboll på seglarbaren, mest holländare så jag har den vanliga oranga fleectröjan till allnän förnöjsamhet.
Måndag den 14/7, upp genom de yttre sandbakarna norr om Calais och utanför Belgiens kust, bra vind med och trötta efter ännu ett par farledskorsningar stannar vi i Scheveningen strax norr om Rotterdams inlopp Europort) där de har en bra marina. Här återser vi Freedom som också gått in här efter att dimma slagit till. Cyklar hyr vi en dag och tar oss in till Haag, de kulturella värdena får sitt lystmäte på de lokala målarkluddarnas museum; Rembrant, Van Gog m.fl. finns här till allmän beskådning. Vi tillbringar ett par trevliga kvällar här med dom i väntan på att en hård sydväst ska lägga sig och sikten bli bättre innan vi gör en 3 timmarsgång till Ijmuidens sluss för att köra in på kanalen till Amsterdam där vi ska hämta upp Nikolinas kompis Julia som ska följa med som crew hem till Stockholm.

Inga kommentarer: