Så sticker vi iväg från Amsterdam, det är helg så en massa fritidsbåtar kör som tokar för att ta sig ut från stan. Vi går alltså i Nordseekanaal ut mot Ijmuiden där nordsjön börjar. Trafiken i Holland sker inte bara på vägar utan lika mycket på vatten. Om man har bråttom tar man en raket till hjälp (flygbåt med bärplan) i 40 knop!
Vi kommer ut till Ijmuiden vid 5 på eftermiddagen och möts av dimma! Ok, vi går ut genom slussen och kan alltid gå 25 nm ner till Scheveningens hamn innanför den stora farleden. Väl ute klarnar det en del och vi väntar med beslut tills vi ligger nära Scheveningen. Passar på att äta middag på väg ner i det sannolikt mest prisvärda inköpet om man ser till kostnad nytta. Dvs 4 st. hundskålar (20:- st) inkl. hundben i relief inuti. Står stadigt i alla väder.
Under gång kommer ett Holländskt coastgardfartyg och lägger sig en bit bort, jag ropar upp på vhf-radion och ger på deras begäran information om vilka vi är, hur många, nationalitet på alla ombord, vart vi ska osv. Här verkar de ha koll på vad som händer ute på havet. Vi beslutar att gå vidare utanför Scheveningen, sikten relativt ok. Svag vind från nord, ström med oss och vi gör bra fart. Efter ett tag går vi in i en vägg av dimma (skulle vara ok sikt enligt prognosen), så nu sitter vi med skägget i brevlådan. Situtionen är: Vi sitter i dimma strax norr om ett av världens mest trafikerade hamnar, Europort, som tar emot en stor del av norra europas varor samt omlastningsplats till mindre fraktfartyg, klockan är nu 02:00 och mörkt. Vad har vi för möjligheter att navigera säkert? Vi har förstås kompass och logg, sk. sjökortsplotter med egna positionen inritad i realtid på elektronisk karta, 2 handhållna gps för position i latitud och longitud, vhf radio för kontakt med båtar och landstationer. Vad vi inte har är radar eller en sk. AIS som visar omkringliggande fartyg. Vilken hjälp kan vi utnyttja utifrån? Radiokontakt med andra båtar, vi kan ge vår position och andra kan svara. Vi kan ropa upp MAS entrance som fungerar som ett flygledartorn på flygplatserna, utanför den stora hamnen med radarövervakning av hela området. De allternativ som nu finns är: 1, ankra upp nära land strax norr om Europort (svag vind). 2, ropa upp R/T Europort, gå in i hamnen och ta oss mellan de stora fartygen i hamnen 6 nm upp till marinan för fritidsbåtar. 3, fortsätta ner till Calais i inshore traffic zone mellan sandbankarna utanför Belgien för att undvika de stora skeppen. Sikten är mellan 200-400 meter vilket inte är mycket om fartygen kommer i 20 knop. Beslut blir att om möjligt gå vidare, att gå in i hamnen känns som sämsta allternativet, därefter att ankra upp, om dimman ligger kvar på dagen efter så har vi mer trafik runt om oss.Vi ropar upp MAAS entrance, förklarar situationen och att vår avsikt är att korsa farleden om de kan ge hjälp genom. Vi ger vår kurs, fart och position och de säger åt oss att fortsätta med en viss ändring av fart och kurs. Vi hör sedan på radiotrafiken att de håller igen andra fartyg runt om oss och ger oss fri lejd. Helt suveränt, denna sträcka genom farleden kändes faktiskt som den säkraste på sträckan. Samma sak upprepar sig sedan när vi ska korsa farleden in till Ostende (dimman ligger hela tiden ner til Calais). Strax norr om Calais är sista farleden att korsa men när vi försöker få tag på någon i franska sidan blir det stopp, här har de ingen radarövervakning utanför kusten! Så småningom får vi tag på det enda skeppet i området som håller igen en kvart när vi korsar leden, vi går sedan de sista 5 nm mot hamnen i Calais, när vi har 3 kvar klarnar sikten helt efter 25 timmar och en halv timme kvar. Totalt gick vi 27 timmar och 160 nm. Vi går iland 19:30 och är ganska trötta efter att ha hållit extremt skarp utkik både med ögon och öron i ett dygn (bilden högst upp).
1 kommentar:
Vilken pärs! Men det gick ju bra tack vare gott sjömanskap! Lena, Sven, barnen och katterna!
Skicka en kommentar