Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

tisdag 14 juli 2009

Calais - Dover











Här går vi på restaurant två v kvällarna för att testa det lokala köket med bl.a. musslor. I Calais är det tydligt med tidvattenskillnader, antingen upp eller ner 4 meter 4 gånger per dygn. Vid lågvatten såg vi musslor, fiskar, krabbor, sjöanemoner och ostron på hamnens väggar. En 500 meters promenad till stranden (säkert en km lång och långgrund) och den långa piren utanför hamnen där många stod och fiskade. I Calais fick vi vänta några dagar på grund av mer dimma och över engelska kanalen går man inte i dålig sikt, här går all stor trafik till och från norra europa. Här är maten billig och bra, hamnen bra och hyfsat billig. Härifrån har man 2 val, antingen gå vidare längs franska sidan söderut men med stora tidvattenskillnader och strömmar men relativt billigt i hamnarna eller englandssidan som är dyrare men lättare tidvatten. Då kaptenen är den enda som har teoretiska kunskaper och begynnande praktiska om tidvatten så väljer kapten Lasse enväldigt englandssidan. Den 1/7 går vi över mot Dover, 3-4 nm sikt (5-8 km), här måste man korsa farlederna vinkelrätt och anpassa fart för att fasa in sig mellan de stora som går tätt här. Vi går in senare på eftermiddagen i hamnen och förtöjer på ponton i tidvattenhamnen. Här träffar vi på båten Bonnie med Tommy, Helen och dotter Annie 14 år. Totalt är vi 4 svenska båtar här, rekord hitintills.

Inga kommentarer: