Vi går ner från Texel till Den Helder som är en hamnstad med mycket tung trafik. Där går vi in i en sluss för att gå i kanaler ner till Amsterdam, ungefär 50 nm (95 km). Pilar och Emma får lite vila från sjögång och trivs bra. Kor, hästar och en och annan traktor ser vi bredvid kanalen som är 50 meter bred. Vi måste vänta till och från på broar som ska öppnas för oss efter att vi anropat brovakten på vhf radion, så vi kommer inte att nå ända ner på en dag innan brovaktarna stänger för dagen. Vi lyckas nå ner till en stad som heter Alkmaar och förtöjer mitt i stan vid en liten marina. Här var det fullt ös på kvällen med ett 1000-tal personer vid torget som festade till med stöd av alla pubar runt om. Gammal stad med vad som sades vara hollands bästa shopping efter Amsterdam.
Dagen efter går vi vidare ner mot Nordseekanaal som förbinder Amsterdam med Ijselmeer och nordesjön. Vi svänger vänster där efter att ha slussat ut genom Hollands äldsta sluss (200 år)och går 2 timmar in till Amsterdam, förbi den mest anlitade en halv nm till den lilla marinan Aelius Yacht harbour. Där var mer lång/längeseglare, en kombinerad pub/hamnkontor i en trivsam layback atmosfär. Här kunde vi grilla och äta på pubens egna bord och tillbringa kvällen med ett långseglarpar på väg hem från Kanarieöarna. Innan dess hann vi med en sväng in till centrala Amsterdam för en titt på stadens sevärdheter som har allt inkl. coffeshops där man inte röker vanlig tobak samt skyltfönster med lättklädda damer. Dagen kollades väder och gjordes plan för vidare seglats och beslut blev Calais. Lite pirrigt var det med vissa passager, framför allt 40 nm syd om Ijmuiden, dvs. farleden in till Hoek van Holland och hamnen Europort som är en av världens 5 mest trafikerade hamnar av den tunga trafiken. Vi ska försöka gå förbi där senare på kvällen men fortfarande i dagsljus.
Partimos desde Texel hacia Den Helder que es un muelle con mucho tráfico pesado. Allí pasamos una esclusa para entrar en el canal hacia Amsterdam, alrededor de 50 millas marinas (95 km), Pilar y Emma descansan del movimiento del velero y se sienten muy bien. Vemos vacas, caballos y alguno que otro tractor desde el canal que tiene 50 mts de ancho, tenemos que esperar que abran los puentes por los que pasamos después de llamarlos por radio así es que no alcanzamos a llegar durante ese día ya que los guardas de los puentes cierran hasta el día siguiente. Alcanzamos a llegar hasta la ciudad de Alkmaar y paramos en un muelle que está en el medio de la ciudad, una ciudad pequeña pero con mucha vida, cientos de personas en una plaza reunidos en distintos bares, después de Amsterdam la más importante en el comercio. Al día siguiente seguimos hacia el Nordseekanaal que une Amsterdam con Ijselmeer y el mar del norte. Pasamos la esclusa más antigua (200 años), seguimos 2 horas más y llegamos a un pequeño muelle Aelius Yacht Harbour, habían navegantes de larga distancia como nosotros, una oficina mezclada con pub brindaban una atmósfera relajada. Allí pudimos hacer un asado utilizando las mesas del pub y conversar con una pareja de suecos que iban de vuelta desde las Islas Canarias. Antes de esto alcanzamos a ir al centro de la ciudad a ver lo turístico, por ej: los cofeeshops donde no se fuma cigarrillos comunes y las vidrieras con damas poco vestidas. Hicimos planes para la siguiente etapa y el nuevo destino fue Calais. Sentíamos cosquilleos en la panza al pasar por algunos trayectos, sobre todo a 40 millas marinas al sur de Ijmuiden o sea la ruta hacia el Hoek van Holland y el puerto Europort que son uno de los 5 puertos en el mundo con más tráfico pesado. Trataremos de pasar en la tarde pero con todavía con luz.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar