Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

torsdag 15 oktober 2009

El Jadida-Essaouira

2/10. Segling ungefär 1 dygn och vi startar efter lunch. Lätta vindar som ska öka på under eftermiddagen från nord, vilket ska ge medvind (slör). Vinden lyser med sin frånvaro dock, istället går vi in i dimma efter en timmes gång! Efter ett par timmar lättar den emellertid och vinden kommer senare på kvällen. Nattens händelse är att vinden avtar igen och vi går för motor, efter ett par timmar börjar varningslampan för hög värme i motorn börjar blinka, motorn stängs av och felsökning påbörjas. Drivremmen mellan motorn och generator/vattenpump spänns i ljuset av ficklampa och vi kan starta igen, allt ok. Vi kommer fram på eftermiddagen och går in i hamnen. Spännande då inte så mycket finns beskrivet om dessa hamnar mer än enkla skisser. Här får vi ligga längs med en flytponton utanpå 2 andra båtar.

Inga kommentarer: