Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

söndag 22 november 2009

Gran Canaria

22/10 seglar vi de 52 nm till Las Palmas som är Gran Canarias huvudstad. Strax utanför hamnen så sträcks fiskelinan ordentligt efter båten coch vi halar in en guldmakrill av mindre modell. Metern lång och runt 4 kg blir en ordentlig middag. Här kommer vi att stanna drygt en vecka för att komplettera med båtprylar och annat. Vi beställer en sk Bimini, ett solskydd över sittbrunnen. Det lättaste men dyraste är att gå till en segelmakare som gör hela rasket, men det skulle också ta några dagar längre än vi önskade. Här i marinan är det lite speciell stämning med alla som laddar upp inför längre överseglingar, Cabi Verde, Senegal eller Caribien. På alla grindar u på bryggorna står det regler som ska följas av besättningarna, bland annat att inga mekaniska arbeten får utföras av båtägarna. Detta följdes naturligtvis inte av någon, vi har alldrig sett en marina som i så hög grad hade arbeten som utfördes båtar emellan, tjänster och gentjänster eller pengar som bytte ägare efter utfört arbete. Reglerna var förstås till för att skydda den inhemska arbetskraftan/hantverkarna i staden, men de hade iallafall fullt upp. Nåväl, den sk Biminin ritades av Lasse, rör kröktes av en svetsare på en båt och canvasen syddes av en danska på en annan båt. Allt som allt slutade priset på en tredjedel mot hemma. Marinan här är den största på canarieöarna, den är billig (kommunalägd) och här går starten för ARC (Atlanic Rally for Cruisers) den 21 november med ungefär 400 deltagare. Vi ska inte vara med på detta evanemang som är dyrt (10-20.000sek per båt beroende på storlek och antal i besättningen). Det hela liknar ett flytande party med jippon runt som sägs ska främja säkerheten bland deltagarna. Alla gör dock sin egen resa oavsett om man är med eller inte och det är kul att se alla olika båtar och besättningar som har sina egna ideer på hur en oceansegling ska genomföras. Här hyr vi igen en bil och åker runt bland bergen en dag. Häftiga snirkliga vägar, branta stup och små byar med inhemsk befölkning.

Inga kommentarer: