Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

lördag 11 juli 2009

Cuxhaven (Tyskland)-Texel (Holland)

Cuxhaven, mycket marin anknytning i staden med stora skillnader mellan de gamla hamnområdena och de lite finare nybyggda. Fin hamn men ganska dyr, 280 sek/dygn. Maten är billigare än i Sverige så vi passade på att bunkra en del här. Casi går ombord som besättning och vi sticker iväg den 24 juni på eftermiddagen mot Lauwersoog eller Den Helder. Förstnämnda om vi vill gå in i kanalerna tidigare eller om vind och väder ändrar sig till det sämre. Att vi går iväg på eftermiddagen beror på att tidvattenströmmen är lämplig då. Pilar och Emma tar som vanligt sina sjösjukemedikamenter och sover ett par timmar när vi väl är iväg. Bra vind med oss snett bakifrån gör att vi kan segla i en snittfart på 7,5 knop. Inser att vi med den farten kommer att gå in till Lauwersoog mitt i natten varför detta alternativ stryks, då vi dessutom kommer in fel med tilltagande lågvatten. Vi står på vidare mot Den Helder natten igenom. På morgonen kommer ett allmännt anrop från holländska coastgard att alla fritidsbåtar i området som kommer utifrån svarar och presenterar sig vilket vi gör. Vi beslutar efter att ha läst på i de hamnböcker vi har att gå till ön Texel som verkar vara ett trevligare allternativ. Ön rundas på södra sidan och vi går i medström mot vinden genom det smala sundet, vattnet såg ut att koka och hoppa när det pressade på mot vindenen, sedan hade vi en timme upp till hamnen. Vi går in i den nybyggda hamnen och upptäcker att vi hissat den holländska flaggan upp och ner, pinsamt, men fixas snabbt genom att dra runt flagglinan ett varv (klubbflaggan hamnade därmed upp och ner istället men vi tog risken att ingen hemifrån var i hamnen). Fin hamn som verkar sponsrat av kommunen bl. a. Nere i byn syns det att det är ett helt annat klimat än hemma med alla växter och planteringar.

Cuxhaven, ciudad con gran influencia marina y diferencias entre los sectores del puerto y los construidos recientemente. Un lindo muelle pero caro, 280 coronas por día. La comida es más barata que en Suecia así es que aprovechamos de estibar una buena parte. Llega Casi y el 24 de junio partimos hacia Lauwersoog o Den Helder dependiendo del tiempo, partimos en la tarde ya que la corriente de la marea nos es más favorable. Pilar y Emma toman sus medicinas contra los mareos y duermen un par de horas. Tenemos buen viento diagonal lo que hace que podamos navegar a 7,5 nudos pero nos damos cuenta que a esta velocidad llegaremos a Lauwersoog a media noche así es que descartamos esta posibilidad, además estamos mal con la marea que ya empieza a bajar. Seguimos durante la noche hacia Den Helde. En la mañana recibimos un llamado general de la guardia holandesa pidiendo a todos las embarcaciones extranjeras presentarse. Después de leer un libro de muelles decidimos ir a la isla Texel que parece una buena alternativa. Rodeamos la isla por el sur navegando con la corriente a favor pero con el viento en contra por el estrecho, el agua parece hervir por la corriente, de ahí seguimos una hora hacia el muelle. Cuando entramos en el muelle bastante nuevo, nos percatamos que habíamos hizado la bandera holandesa al revés, error que reparamos inmediatamente. En la ciudad se nota que hay otro clima, muchas flores y plantas.
Si bien estuvimos solo esa tarde en esa ciudad, me pareció con muchísima vida, paseamos por el centro que si bien tenía las tiendas cerradas, los pubs y restaurant estaban llenos. Lamentablemente se puso a llover así es que la vuelta fue corta, además Emma se había quedado en el Aura jugando en el internet que era gratis.

Inga kommentarer: