Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

onsdag 29 juli 2009

Poole med Poole Quay Boat Haven

13 juli. Vi går in i Poole:s stora flad och tar oss upp till en av marinorna nära den gamla delen av staden. Här får vi ändra på några referenser till normalt. Priset för att ligga i marinan slår i taket, för vår del 400:- per dygn vilket svider hårt, speciellt med tanke på att vi återigen är fast av vädret och stannar 5 dygn. Storlek på båtar, här ligger en av england motorbåtstillverkare där de största som ligger på rad är över 100 feet, dvs över 30 meter långa. Nu framstår en 60 fots båt som tämligen ordinär!
Väder och vind ligger som förut, dvs lågtryck som maler in från sydväst och ger motvind vidare västerut. Efter 4 dagar när en långtidsprognos ser likadan ut tar vi ett beslut på alternativ väg. Dagen efter startar vi mot den franska sidan, trots de kraftiga strömmarna och tidvattnet för att inte ligga fast och hamna i tidsnöd inför överseglingen till Spanien.

Inga kommentarer: