Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

tisdag 22 juni 2010

Faial/Horta












Ön Faial har ungefär 15000 invånare, varav de flesta bor runt staden Horta. Havet med ordentligt salt vatten sliter hårt på husen, men de flesta verkar skötas om och vid behov renoveras. Det gick några dagar innan jag kom på vad det var som jag tyckte om, förutom det gröna och den gamla historien, allt är rent! Inget skräp slängs och alla verkar hålla efter hur det ser ut runt omkring staden. Över 500 år har gått sedan öarna blev befolkade, säkert inget lätt liv med fiske, valjakt och jordbruk där de äldre gubbarna ser ut att vara huggna i sten. Numer är inkomsterna främst turism, fiske, jordbruk och processning av jordbruksprodukter, främst osttillverkning, samt vin. Alla är väldigt vänliga och verkar stolta över att ha alla långseglare i hamnen, här anses antagligen att alla soom kommer från havet är riktiga sjömän och således likställda med de egna fiskarna (inga charterbåtar i sikte). Allt är välordnat, i affärerna är det bra grejer (Brands) utan mycket av de skräpbutiker på andra håll vi sett, bl. annat i Portugals fastland.

Inga kommentarer: