Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

torsdag 29 juli 2010

Holland-Tyskland








Fredag den 16 juli. Nikolinas kompis Julia plockas upp på Amsterdams centralstation och installeras i båten.Dagen efter går vi österut och upp genom insjön Markermeer till Enkhuizen där vi slussar ut till nästa insjö som heter Ijselmeer och övernattar strax utanför slussen i stadens marina. Här är det som ett fyrverkeri av klassiska holländska båtar, de med stora centerbord på var sida om båten, de flesta gamla, men en och annan helt nybyggd finns också. Med dessa seglar de omkring i de grunda vattnen, kan ställa dem på sandbankarna i lågvatten för musselplockning bl.a.
Dagen efter fortsätter vi över Ijselmeer, slussar ut sista gången till nordsjön igen och går hela vägen upp till Cuxhaven i Tyskland strax utanför Brunnsbuttel där Kiekanalen börjar, totalt 170 nm (320 km) ca 30 timmarr gångtid.

Inga kommentarer: