Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

torsdag 8 juli 2010

Horta (Azorerna)-Falmouth (England)











Onsdag 23/6. Så var det då dags att ta sista skuttet av längre slag, från ögruppen Azorerna till Falmouth i Englands sydvästra del, där engelska kanalen kan sägas börja. Tima, Freedom och Aurora stack i söndags, nu blir det vi och danska Vikingo som går samtidigt. Vi har en prognos som ser bra ut och taktiken blir som följande: Kurs 40 grader och gradvis svänga av mer mot ost och sedan rakt upp mot målet i England. Vi vill inte komma för nära Portugal där det är mest nordliga vindar, och inte heller för långt norrut så vi hamnar i fel sida om lågtrycken från nordatlanten, så det blir till att göra en s-sväng vart efter väderinfo kommer in på Navtex, pappa Nisse och Elin Alida via satelittelefon. Klockan 6 på kvällen kommer vi iväg, ett par timmar efter Vikingo. Lätta vindar men med oss och vi ställer in oss på ett par veckors segling de 1300 nm till England. Dygnen rullar på, mest uppehåll men mycket gråväder med lätta vindar, dock från rätt håll. Måndag den 28/6 kommer en val ikapp vår båt, blåser, dyker och kommer upp igen 30 meter bakom båten, mäktig, ryggen ser ut som en buss i bredd, sedan dyker den igen och försvinner. Uppskattar att det var en ca 15-20 meter lång bardval. Sedan inträder lugnet igen, ofta går det några dygn i monotoni och sedan händer någonting plötsligt och vi fumlar med kamerorna, ofta till ingen nytta för att det är försent. Kursen nu är 65 grader och vi ska slingra oss förbi ett lågtryck på lagom avstånd. Dag 7 får vi ordentlig medvind, 15 meter per sekund och vi sätter rekord i dygnsdistans, 156 nm och6,3 knop i snitt. Dagen efter kan vi dra upp en liten tonfiskmodell som kallas Albacore, 5 kg och middag för några dagar! Vi skriver den för oceanseglingsklubben obligatoriska flaskposten och sjösätter med uppgifter om oss, båt och position. Torsdag 2/7 stiger barometertrycket och indikerar en stabilisering vädermässigt. Fredag klockan 6 på kvällen går vi in i Falmouths marina efter precis 10 dygn efter att ha rundat Lizzards Point. Det visar sig att Vikingo kom in 2 timmar före oss och alltså hade exakt samma totaltid. Även Freedom och Tima är här i Falmouth.

Inga kommentarer: