Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

måndag 29 mars 2010

Antigua







Vår ide om vad som var en normal respektive stor båt innan vi seglade hemifrån har blivit rejält omformat. I Pool tyckte vi att en Finskbyggd Swan 86:a var gigantisk (vår Aura är 32 fötter lång = 10 meter. 50 fots katamaraner som tidigare var som ett hus känns nu normalt. Här i Antigua samlas de riktigt stora segel och motorkryssarna där det var ett 10-tal över 100 fot och med 4 stycken över 150 fot (innebär en fritidsbåt på över 50 meter). Gänget toppas av Mirabella, världelns största enmastade segelbåt, 247 fot lång och nära 90 meters masthöjd. Efter henne kommer Tiara på 186 fot. Man kan ju förstås stå och dregla på lyxen och bekvämligheten i de här båtarna, men efter att ha sett att alla dessa har en besättning på 8-10 stycken som springer runt som illrar och putsar redan blänkande delar och serverar ägarfamiljen det som önskas verkar det inte riktigt passa vår plånbok. Eftersom vi inte har någon mekaniker, kock eller fönsterputsare tycker vi att vår lilla båt passar oss ganska bra. Vi har dessutom sett att många med större båtar och med mer utrustning (fr.a. elektronik) har haft mycket mer problem än vi = ligga stilla i hamn och vänta på reservdelar. Fick från initierad mekaniker som jobbar med båtarna här höra att om det blåser mer än 20 knop (10 meter per sekund så går dessa båtar inte ut på grund av risken för skada (vår egen kan aktivt seglas åtminstone upp till 50 knops vind . De enda som är byggda för att seglas ordentligt är J-båtarna, de gamla klassiska båtarna från början av förra seklet som tävlade i Americas cup. Den ena av de två här är Ranger som är en ny madam med 15 år på nacken.

Inga kommentarer: