Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

onsdag 31 mars 2010

Antigua

En störning i sinnesfriden har gjort sig påmind sedan tobago. Vår utombordare, en Zelva 4 hk, (vad är det för någonting undrar ni säkert, även jag numera), italiensk motor som sades vara japanska Yamahagrejer vid köpet, vilket inte riktigt stämde. Yamaha hade köpt den italienska fabriken och lokaltillverkar sina fyrtaktare där, men inte tvåtaktsmotorena (som vi har). Gjorde ett försök på St Martin att lämna in den till en meck som skulle vara duktig, men efter att han fick reda på modellen ville han inte befatta sig med den. Vad händer? Två gånger av tre är den svårstartad, minst 5 drag i snöret, stannar efter en stund, går oftast igång vid nytt startförsök, men inte alltid. Här får vi ofta ta oss 500-1000 meter in till en dingeponton så det är inte alltför kul att ro med jollen fullastad. Reservmotorn, en Yamaha 2 hk har inte heller varit helt pålitlig, och sista veckan int gått att få igång alls. Vi fick ett bra pris på en ny Yamaha 4 hk på marinshoppen, 7000 sek. Vi slog till och annonns skrevs på den gamla motorn: For sale, today 2 bottle of rum, tomorrow 1 bottle of rum, day after look at the bottom of deepwater area. Den gick för 2 flaskor! Livet leker och den mentala hälsan är i ordning igen (så gått det går).

Inga kommentarer: