19/3. Vi seglar de 25 nm upp till Guadeloupes huvudstad som heter Point a`Pitre och lägger oss i marinan där (brukar annar ankra på svaj för att spara pengar och ha lugnare), vi behöver fylla vatten tvätta kläder bl.a. Marinan visar sig vara riktigt trevlig med bra personal som frågade ett flertal gånger om allt var bra. Avslappnad stämning, bra mataffär (har vi inte varit bortskämda med förutom på de franska öarna) och dessutom all tänkbar service för båtar runt hamnområdet. Här är målgången för de stora snabba flerskråvsbåtarna som är goda för över 40 knop (katamaraner och trimaraner) vilka startar i europa. Tre dagar senare lägger vi oss på svaj för att idigt på morgonen gå mot kanalen som delar Guadeloupe på mitte. River Saleè kalla den för och öppnar bara klockan 5 på morgonen för att släppa igenom de båtar som vill ta en smitväg eller se något annorlunda. Kanalen som går genom mangroveskogar är bara 2 nm lång, men är slingrig och med dåligt markerad farled vilket ger en viss spänning i mörkret. Vi är 3 båtar, en av de andra är tyska katamaranen Traumjäger. Efter kanalen ankrar vi i skydd av långa rev för att vila ett par timmar.
lördag 27 mars 2010
Frankrike/Guadeloupe
19/3. Vi seglar de 25 nm upp till Guadeloupes huvudstad som heter Point a`Pitre och lägger oss i marinan där (brukar annar ankra på svaj för att spara pengar och ha lugnare), vi behöver fylla vatten tvätta kläder bl.a. Marinan visar sig vara riktigt trevlig med bra personal som frågade ett flertal gånger om allt var bra. Avslappnad stämning, bra mataffär (har vi inte varit bortskämda med förutom på de franska öarna) och dessutom all tänkbar service för båtar runt hamnområdet. Här är målgången för de stora snabba flerskråvsbåtarna som är goda för över 40 knop (katamaraner och trimaraner) vilka startar i europa. Tre dagar senare lägger vi oss på svaj för att idigt på morgonen gå mot kanalen som delar Guadeloupe på mitte. River Saleè kalla den för och öppnar bara klockan 5 på morgonen för att släppa igenom de båtar som vill ta en smitväg eller se något annorlunda. Kanalen som går genom mangroveskogar är bara 2 nm lång, men är slingrig och med dåligt markerad farled vilket ger en viss spänning i mörkret. Vi är 3 båtar, en av de andra är tyska katamaranen Traumjäger. Efter kanalen ankrar vi i skydd av långa rev för att vila ett par timmar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar