Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

lördag 27 mars 2010

Frankrike/Guadeloupe








19/3. Vi seglar de 25 nm upp till Guadeloupes huvudstad som heter Point a`Pitre och lägger oss i marinan där (brukar annar ankra på svaj för att spara pengar och ha lugnare), vi behöver fylla vatten tvätta kläder bl.a. Marinan visar sig vara riktigt trevlig med bra personal som frågade ett flertal gånger om allt var bra. Avslappnad stämning, bra mataffär (har vi inte varit bortskämda med förutom på de franska öarna) och dessutom all tänkbar service för båtar runt hamnområdet. Här är målgången för de stora snabba flerskråvsbåtarna som är goda för över 40 knop (katamaraner och trimaraner) vilka startar i europa. Tre dagar senare lägger vi oss på svaj för att idigt på morgonen gå mot kanalen som delar Guadeloupe på mitte. River Saleè kalla den för och öppnar bara klockan 5 på morgonen för att släppa igenom de båtar som vill ta en smitväg eller se något annorlunda. Kanalen som går genom mangroveskogar är bara 2 nm lång, men är slingrig och med dåligt markerad farled vilket ger en viss spänning i mörkret. Vi är 3 båtar, en av de andra är tyska katamaranen Traumjäger. Efter kanalen ankrar vi i skydd av långa rev för att vila ett par timmar.

Inga kommentarer: