Om mig

Nacka, Stockholm, Sweden
Lasse: Årsmodell -57. Har varit verksam inom akutsjukvård sedan 37 år tillbaka och de sista 35 som specialistsjuksköterska inom anestesi, utbildning och samarbetsträning i sjukvård. Har nu förmånen att få lön utan att jobba sedan mars 2022. Har i många år seglat olika modeller som har växlat under åren. Först och i turordning; Amigo 23, L 28, Maxi 84, Hanse 371 men sista bytet blev ner i storlek till en välbeprövad långfärdsbåt, OE 32, en kosterkonstruktion från början av 70-talet, men byggd -84. Jag för 12 år sedan varit ute ett år med båten, Europa ner till Cap Verde, Caribien och åter. Birgitta: Årsmodell -60. Har sedan många år arbetat med utbildning, coaching och event med sina egna båtar. Har seglat till Shetland/Skottland med sin Linjett 35 Esmeralda och runt Sydafrika med en annans båt. Seglade med som besättning över Atlanten 1986 på första Atlantrallyt ARC. Dessutom utbildad konstnär och arbetat med det sedan 25 år. Så var och en har tidigare seglat långt och länge på egen båt, men nu har bitarna fallit på plats för att komma iväg tillsammans som par och vi har stor längtan till havet och vad som finns runt om oss och bortom horisonten.

måndag 22 juni 2009

Lägger till i Utö efter 4 timmar vid bryggan, äter och börjar stuva och ordna rimligt. Helt slutkörda somnar vi. Måndag den 8/6 fortsätter vi ordna och kommer iväg kl. 3 på eftermiddagen, rätt vind, nordostlig, dvs, snett bakifrån och behaglig styrka, 4-6 m/s. ökar lite framåt natten, vrider mot O, kall natt. Vår värmare har vi inte fått igång ännu, var inte met högst upp på priolistan men känns nu lite mer aktuell, ca. 3-4 +. Solen går upp och med den lite mer värme, vinden mojnar och vi startar motorn för att hålla tempot över 4 knop. Pilar tar morgonpasset och jag vilar några timmar. På eftermiddagen upptäcks ett grund som inte fanns på kartan, shit, ligger vi helt fel i kursen? Visar sig vara en u-båt med besättniong som vinkar glatt. Allt flyter på, när vi närmar oss Kalmar så beslutar vi att gå in snabbt för att äta middag samt köpa lite bränsle till fofogenlampan. Iväg igen efter 2 timmar söderut för att framåt morgonen runda Utklippan i Sveriges sydöstra hörn.

Navegamos 4 horas y llegamos, cenamos y empezamos a ordenar y estibar lo mejor posible. Dormimos sin problemas. Al otro día seguimos ordenando y partimos a las 15 hrs. con el viento a nuestro favor, atrás y con una confortante fuerza 4-6 m/s, se hizo más fuerte hacia la noche y cambió su dirección, fue una noche muy fría. La calefacción no estaba instalada ya que no la habíamos priorizado. Al salir el sol llega un poco de calor, el viento cede y encendemos el motor para mantener la misma velocidad sobre los 4 nudos. Pilar toma el pase de la mañana y yo puedo descansar unas horas. En la tarde descubro una zona poco profunda que no aparece en las cartas de navegación, mierda, seguimos un curso errado? no, era un submarino que de pronto sube a la superficie y una alegre tripulación nos saluda a lo lejos. Seguimos sin problemas, al acercarnos a Kalmar (en Suecia) decidimos hacer una pausa y bajar a cenar y comprar aceite para la lámpara. Partimos nuevamente después de 2 horas con rumbo hacia el sur para alcanzar la mañana siguiente la última esquina sudeste de Suecia.
La primera noche de navegación no pude ayudarle a Lasse ya que llovía, hacía tanto frío yo estaba afectada por las pastillas que tengo que tomar para evitar el malestar, tengo que atender a Emma quien también sufre de malestares pero por suerte no tanto como yo. Recuerdo que el yate se movía tanto, a media noche me desperté y pensé en qué pasaría si Lasse se cayera al agua, yo no lo oiría y nosotras terminaríamos con suerte arriba de algún árbol.

Inga kommentarer: